Digitale relationer og datadreven informationsformidling

Digitale relationer og datadreven informationsformidling - SEGES Projektsitet

Formålet med projektet er at sikre landmændene et bedre beslutningsgrundlag ved, at relevant viden kommer til den enkelte landmand via systemer eller digitale relationer frem for, at han som nu selv skal søge og finde den på nettet.

Big data kan udnyttes til at ”vende” informationsformidlingen om, så informationer kommer til landmanden, når han har behov for dem frem for, at han aktivt skal opsøge information. Det forudsætter bl.a., at der etableres systemer til indsamling og behandling af store mængder data. Projektet, der er flerårigt, har allerede sikret, at landmænd i dag modtager faglig viden på hjemmesider og i nyhedsbreve, der er målrettet deres profiler. Det sker med udgangspunkt i et personaliseringsværktøj, der bl.a. filtrerer og sorterer det faglige indhold i forhold til brugerens adfærd på hjemmesiderne. Desuden er der igangsat arbejde omkring understøttelse af virtuelle mødesteder og matchmaking for landmænd med fælles interesser, udvikling af onlinebørs indenfor landbrugssektoren og en løsning, der skal optimere kommunikation og videndeling internt på bedriften.

I 2017 styrkes indsatsen yderligere med udvikling af en landmandsrettet personlig vidensportal, der tager udgangspunkt i de allerede implementerede rutiner til opsamling af data og viden om brugerens adfærd og muligheden for at præsentere relevante og rettidige informationer, værktøjer og tjenester. Målet er at skabe en lettere adgang til de informationer, som skaber værdi for den enkelte landmand, og således understøtter den rigtige handling eller beslutning. Der udvikles endvidere en funktion, der kan notificere brugeren såfremt der bør foretages en handling. Endvidere sikres det, at den landmandsrettede portal er mobil og tablet optimeret.

Som et led i at understøtte udbredelsen af portalen informeres der om den bl.a. på møder, i artikler og op-slag på de sociale medier. Erfaringerne viser, at danske landmænd er hurtige til at tage nye teknologiske muligheder i brug, derfor forventes den personlige vidensportal at få en hurtig udbredelse. 

Projektets effekt er, at landmanden får et endnu bedre grundlag for sine beslutninger, da han automatisk og hurtigt bliver præsenteret for målrettet viden og resultater, der kan understøtte den daglige drift og værdiskabelse på landbrugsbedriften.

Oplæg til indlæg på konferencen.
Indlæg på EFITA konferencen.
Interviewguiden har fokus på at komme bredt omkring emner, samt belyse nuancerne inden for de forskellige emner.
Interviewguiden har fokus på at komme bredt omkring emner, samt belyse nuancerne inden for de forskellige emner.
Præsentationen af resultater.
Detaljeret teknisk beskrivelse af, hvordan integration til PowerBI finder sted.
Præsentationen af resultater.
Rapporten har til formål at indhente viden om, hvordan planteavlere og driftsledere inden for planteavl bruger LandbrugsInfo, bruger viden og bruger digitale medier og værktøjer.
Rapporten har til formål at opnå viden om økonomikonsulenters brug af LandbrugsInfo, brug af viden og brug af digitale medier og værktøjer for derigennem bedre at kunne målrette LandbrugsInfo.dk til denne kundegruppe.
Beskrivelse af hvorfor og hvordan vi trækker statistik ud om anvendelsen af portalen.
Baggrund for platformsvalg, udvælgelse af data, platforme samt en gennemgang af implementering.
Indtryk fra den tekniske tour i forbindelse med EFITA konferencen.
Der er i projektet foretaget en række implementeringer af statistiske visninger i MicroSoft PowerBI. Notatet beskriver hvordan implementeringen er forløbet.
Beskrivelse af udfordringer ved at vælge system til håndtering af data til visning i statistikcenteret samt krav til system.
Årsager til manglende anvendelse af faglig viden på baggrund af udvalgte resultater fra brugerundersøgelser indenfor forskellige landbrugsfaglige områder.
Notatet beskriver konceptudvikling bag implementeringen af en læringsportal på landmandens personlige indgangsside.
Notatet vurderer hvilke sociale medier, der har relevans for målgruppen og derfor vil kunne bidrage positivt til en personlig landmandsrettet vidensportal, hvor fællesskab og videnudveksling via sociale medier kunne være værdiskabende for landmanden.
Beskrive implementeringen af højdejustering på de enkelte kort.
Notatet beskriver det tekniske setup bag den landmandsrettede vidensportal, eksempler på personaliserede visninger af indhold samt hvilke tilpasningsmuligheder som brugeren selv har.
Notatet beskriver fremgangsmåden ved at udvikle og præsentere en personaliseret kalender for landmænd og rådgivere.
I dette notat præsenteres to forskellige vidensområder som app.
Forskellige forbedringstiltag der optimere brugeroplevelsen af den brugeroptimerede responsive portal.
Beskrivelse af hvordan alarmer opsættes i Summax E-arkiv.
Notat, der beskriver afprøvning og implementeringen af LandbrugsInfo nyhedsbreve, der via et samspil mellem flere forskellige systemer notificerer både landmænd og rådgivere om relevante emner.
Notat, der samlet beskriver opgaven i projektet med at den personaliserede portal skal levere notifikationer for aktivt at understøtte landmanden.
Notat om hvordan vejrdata og markdata er integreret med resultat af prognoser.
Beskrivelse af kobling mellem Digitale Handlingsplaner og den landmandsrettede vidensportal.
Notat som samler aktiviterne med at opkoble de mange eksisterende varslingstjenester fra hjemmesiden LandbrugsInfo.dk, som kun få landmænd kunne finde frem til.
Notatet beskriver de tiltag som er lavet for at klargøre det sociale medie Ideladen, til den landmandsrettede vidensportal.
Bekrivelse af kobling fra Webdyr til den landmandsrettede portal.
Vi har samlet de 6 vigtigste tips til Landmand.dk, så den bliver endnu lettere at bruge i hverdagen.
6 tips til landmand.dk.
Et notat der præsenterer spørgeskemaets resultater.
Hent vejledningen, og få endnu mere ud af dit Landmand.dk.
Præsentation af de nye muligheder og integration på Landmand.dk.
Præsentation af de nye tekniske muligheder for integration via nøglefil og via notifikationer.
Et notat der præsenterer spørgeskemaets resultater samt de efterfølgende tiltag.
Nyhedsbrev fra LandbrugsInfo med artiklen, der giver 6 tips til Landmand.dk.

© 2021 - SEGES Projektsitet